Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

Användarvänlig hemsida – hur gör jag en sådan?

Första intrycket betyder mycket och avgör om din besökare kollar vidare på din sida eller inte. Speciellt om du vill att dina besökare ska handla av dig är det viktigt att din hemsida uttrycker professionalitet.

När du skapar en hemsida är det viktigt att den är attraktiv och tilltalande, men den måste även vara användarvänlig och funktionell. Om din hemsida är krånglig och förvirrande är risken för att dina besökare vänder sig någon annanstans stor, trots att du kanske har en exceptionell design. Det är därför du måste ta stor hänsyn till användarvänligheten. Tänk användarvänlighet först, sen grafisk design.

Struktur
Hemsidans struktur är stommen den vilar på. Det är den planen du har över vilka undersidor som skall finnas och vart besökaren ska hitta vad. Det är ofta väldigt bra att ha en panel eller översiktskarta någonstans på hemsidan där besökaren kan känna igen sin position.

En väl strukturerad sida ger ett professionellt intryck och lockar besökaren till att stanna och bli en kund. Tänk i kundens banor – det som är självklart för dig som företagare är säkerligen inte lika självklart för den potentielle kunden.

Navigationen på hemsidan utgör också en viktig del i strukturen. Kunden måste snabbt kunna gå fram och tillbaka mellan olika sidor, undersidor och kategorier. Förutom översiktskartan kan det därför vara bra att markera länkar som kunden har besökt i en annan färg, att skriva ut den aktuella länken som kunden besöker i fetstil o.s.v. För att öka användarvänligheten bör du även placera menyn där den platsar mest naturligt, alltså där besökaren kommer att förvänta sig att den ska vara. Naturligt är till vänster precis som vi har här. Tänk efter noga innan du placerar den någon annanstans, det kan förvirra besökaren.

Användarvänlighet
Du bör även tänka på att inte använda dig av för stora filer (t.ex. bilder eller ljudklipp), då detta kommer att drabba besökaren i form av långa laddningstider, vilket ofta kan uppfattas som störande. Det finns många som sitter på ADSL-anslutningar med låg hastighet runt 0,5 mbit, därtill ökar antalet mobila besökare hela tiden där anslutningshastigheten kan vara ännu lägre stundtals.

Bygg gärna sidan med funktioner som gör att texten kan förstoras, vilket hjälper för dem som har svårt med mindre textstorlekar. Använd också ett typsnitt som är framtagen för webben, t.ex. Arial eller Verdana. Dessa ökar läsbarheten och ju mer kunden finner din sida behaglig och läsbar, desto mer intresse kan han eller hon få.

Design

Designen bör bl.a. vara sammanhängande i sin stil och inge ett harmoniskt uttryck, utan att olika delar suddas ihop till en. Bild och text bör inte överdoseras och deras plats måste beslutas med eftertänksamhet. Det är t.ex. jobbigare att läsa på en datorskärm och texter bör därför vara indelade i kortare stycken. Text ska inte läggas i bilder vid publicering, det är både mindre bra för besökaren och sökmotorerna då de inte kan läsa din text.

Du bör också tänka på att olika skärmtyper kommer att visa din hemsida på olika sätt. Därför måste du anpassa den efter den mest förekommande. Vilka upplösningar som används är rätt spritt. Vanliga upplösningar just nu är 1280×800, 1024×768 och 1280×1024. Man bör alltså kunna se din hemsida korrekt i så lågt som 1024×768, vilket många bärbara dator använder.

Det mesta är egentligen ganska logiskt. Du bör anpassa utseende och funktion efter dina besökare. Därför kan en hemsida ämnad till nöje för ungdomar och en hemsida innehållandes viktig information för vuxna självklart vara olika utformade. Kolla runt på andra populära hemsidor, hur har de byggt sin hemsida?

Publicerad 2010-04-09. Kategori Bygga hemsida.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.