Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

Statistik med hjälp av Analytics

Google erbjuder en ny och gratis tjänst inom analys och statistik som kallas Google Analytics. Den riktas till företag som önskar att få omfattande information om webbtrafik och marknadsföringssatsningar, som pågår kring deras företags webbplats. Med hjälp av det här verktyget från Google som är enkelt, flexibelt och funktionellt är det möjligt att titta närmare och analysera trafikinformation på ett bättre sätt än vad som tidigare varit tänkbart. Det gör att du enkelt kan ta reda på vad som fungerar och vad om inte gör det på din hemsida.

Dessa följande funktioner är betydande när du arbetar med Google Analytics:

  1. Du kan med programmet jämföra olika uppgifter och resultat från olika tidsperioder, t.ex. mellan olika dagar, månader och år. Du kan också se var de som besöker dig befinner sig i världen. Det gör att du vet vart du ska vända dig om du funderar på att göra en kampanj utanför internet.
  2. Programmet ger dig precis som många andra analysprogram en bild av varifrån dina besökare kommer, men utöver detta kan du också se kvaliteten hos dessa besökare, exempelvis om de utvecklas till att bli kunder.
  3. Du kan integrera Analyticsprogrammet med Googles Adwords. Genom denna integration får du information som kan hjälpa dig att bli lyckosam genom Adwords, du kan även se antal klick, dina kostnader för dem, o.s.v.
  4. Du kan ställa in programmet så att det automatiskt skickar uppdateringar på hur läget är till dig eller någon annan inom ditt företag. Det gör att du inte behöver sitta och bevaka hela tiden för att upptäcka förändringar.
  5. Med Analytics kan du se hur dina besökare rör sig på din hemsida, var de klickar, hur de tar sig runt och dylikt. Det gör att du enkelt kan märka om din sida är funktionell och om dina besökare hittar dit du vill att de ska hitta.
  6. Du kan dessutom ta reda på vad dina besökare sökte på för ord när de navigerade sig till hemsidan, alltså hur de hittade dit, om det då är ett ord som förekommer väldigt mycket kan du t.ex. lägga till det bland dina Adwords och på så sätt kanske ytterligare öka besöksantalet.
  7. Utöver allt ovanstående kan du även ta reda på vilka sökmotorer som främst leder besökare och eventuella kunder till din hemsida och därigenom ytterligare rikta in din reklam.

Skärmdump på statistik

(klicka på bilden för full storlek)

Tack vare dessa ovanstående funktioner kan du med hjälp av Google Analytics göra din hemsida både bättre och lönsammare. Kanske allra främst då den öppnar dina ögon inför hur din sida verkligen fungerar för besökaren samt vem denne är och vart den finns.

Publicerad 2010-03-22. Kategori Bygga hemsida.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.