Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

Konsten att starta ett forum

Internetforum har växt sig otroligt populärt det senaste decenniet, och är idag en källa till otroligt mycket kunskap. Forum är den utmärkta plattformen när det gäller ”Tjäna pengar på internet när du sover” konceptet. När man väl fått igång forumet sköter det mesta sig självt. Du kan utse moderatorer som håller ordning, och själva communityn skapar allt innehåll.

Jag driver forumen oscforum.se och fixadindator.se sedan flera år tillbaka, och tänkte dela med mig lite av den kunskap jag snappat upp under åren.

Uppstarten

Välj en nisch du är insatt i. Det är väldigt viktigt du väljer en nisch du kan, så som jag gjort med forumen ovan. Välj gärna en nisch där ingen annan är verksam, annars kan det bli svårt. Som vanligt med uppstarter, gör dig inga illusioner om att det är lite arbete. I början kommer du att få skapa allt innehåll själv, för att få igång forumet. Svara på frågor, ställ frågor (!) och skapa guider. Dessa kommer i sin tur driva trafik till ditt forum. Med tiden kommer andra medlemmar ta över, och då kan du dra ner på tempot. Det tog ca 2 år för oscforum.se att komma igång, och ca 1 år för fixadindator.se. Starta med väldigt få underforum, det får absolut inte se tomt ut i form av få inlägg, det skrämmer iväg besökarna. Börja med 1-2 forum. Maximalt 3. Det gör inte så mycket att man blandar olika ämnen inom nischen i ett forum, människor är väldigt duktiga på att sålla ut guldkorn.

Teknik

Börja enkelt. Numera behöver man inte ens någon programmeringskunskap för att få upp ett forum, Hostgator t.ex har automatisk installation från sin kontrollpanel. Man fyller egentligen bara i användarnamn, lösenord, mail och titel på forumet och trycker på en knapp. Sen skapar den databas och allt. Läs vår recension här för bästa webbhotellsforum. Via Hostgator kan du installera phpBB och SMF. Dessa två forum fungerar utmärkt i början, och jag har själv kört dem i uppstartsfasen. Numera kör jag vBulletin som kostar ca 1500 kr (se forumen ovan för exempel). Fördelarna med vBulletin är förutom fler funktion, det stora antal plugins som kan installeras enkelt via administrationsgränssnittet. Rekommenderas som sagt först när du har ett antal tusen inlägg i forumet.

Tjäna pengar på forumet

Detta kan göras på två sätt främst, via Adsense och Affiliate. Adsense är de annonser du ser till höger på denna sida, du får betalt per klick via Adsense. Vem som helst kan gå med i Adsense. Se dock till att ha din hemsida klar innan du ansöker, de kan vara rätt kräsna. Affiliate är när man säljer någon annans produkter och får provision på denna. Detta är ett otroligt stort och komplext område, så får återkomma med mer info om detta i ett nytt inlägg. Nyckeln är dock att experimentera med dessa två metoder, testa olika placeringar för Adsense och metoder för att sälja någons produkt via Affiliate.

Konsten att ha hand om ett community, med riktiga människor

Att ha hand om ett stort forum med ett par hundra aktiva medlemmar och uppåt lär inte skilja sig så mycket från att vara politiker eller för all del personalchef. Alla vill ha sin vilja igenom och det uppstår ofta gräl mellan medlemmar. Precis som i vanliga samhällen. Här finns inga exakta svar på hur man ska agera, men här är några tips. Gräla aldrig själv med medlemmarna, det kan dra ner hela stämningen i forumet. Om du får kritik, besvara den lugnt och sansat en gång, och följ upp med eventuella saker du måste precisera mer. Avsluta därefter diskussionen även om den andra medlemmen kör vidare, det är aldrig kul att diskutera med någon som inte svarar. Stämningen på forumet är av yttersta vikt att forma på ett bra sätt, det finns otaliga forum som gått i graven när grälen har tagit överhand och spridit sig som en våg. Till slut tröttnar de ansvariga, och då är det kört.

Var även rak och inte godtycklig när gäller reglerna. Censurera och ta bort inlägg väldigt varsamt, många medlemmar ser det som ett personlig angrepp när dennes inlägg blir borttaget eller censurerat. Ett forum är till för sprida kunskap, så att alla kan läsa den för all framtid. Inte bara för trådskaparen och de delaktiga. Många medlemmar kan ibland be om att få sin tråd borttagen eller låst när denne fått sitt svar, sådana förfrågningar ska man givetvis inte ge efter för. Kopiera gärna de regler jag satt ihop på oscforum, modifiera efter behov.

Mina guidelines för moderatorer

För att få lite struktur på modererandet så kommer här några guidelines. Om ni har förslag skriv ett nytt inlägg.

Guidelines för moderatorer:
– Prio 1: Rätta dåligt beskrivande titlar. Tyvärr har många användare problem med detta. Detta är mycket viktigt för Google så att trådarna syns på rätt sökord.
– Flytta inlägg till rätt forum. Funktion för detta finns i varje tråd under menyn ”Ämnesverktyg”.
– Ta bort all egenreklam.
– Som moderator, håll god ton. Låt er ej dras in i hetsiga diskussioner med medlemmar.

Konflikter
– Som moderator, håll god ton.
– Vi har valt en lugn moderator-stil där vi inte censurerar eller skäller ut medlemmar i onödan. Hellre fria än fälla.
– Lås trådar som spårat ur med personangrepp, skriv en kort och koncist anledning till låsning.

Om ni är osäkra på åtgärd för ett visst inlägg/ämne posta det här så diskuterar vi igenom det. Att moderera ett forum är ingen exakt vetenskap .

Allmänna tips – Sammanfattning

  • Skaffa ett stabilt webbhotell hos Hostgator. phpBB och SMF fungerar utmärkt i början som forum.
  • Skapa inte för många underforum i början. Max 3.
  • Skapa en god och vänlig stämning på forumet.
  • Tjäna pengar med hjälp av Adsense och Affiliate.
  • Dina medlemmar kommer följa ditt exempel, så agera som du vill att andra ska agera.
Publicerad 2010-03-16. Kategori Bygga hemsida, Guider.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.