Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

AdWords för nybörjare

När du har en hemsida som är tänkt för en större grupp besökare är det viktigt att du marknadsför dig, annars är chansen att besökarna ska börja besöka dig ganska begränsad. Ett enkelt sätt att marknadsföra sig på är genom Googles Adwords. Detta alternativ är särskilt bra om din hemsida är relativt ny och din budget begränsad.

Det hela går ut på att du köper sökord hos Google. Din hemsida kommer då att marknadsföras genom en annons som är angiven av dig. Denna annons kommer nämligen att visas i samband med att någon söker på just dina sökord i Google. Det gör att de som ser annonsen om din hemsida redan är intresserade av ämnet du behandlar, eller åtminstone av det ordet de just sökt på.

Om vi föreställer oss att du har ett företag som har en hemsida som handlar om hundar och säljer produkter anpassade för hundar, kan du köpa in dig på ord som ”hund” och ”hundfoder”. När någon då googlar på just dessa ord i Google, kommer annonser från din sida att visas med sökresultatet. Om dessa, förmodligen redan potentiella kunderna, sedan klickar på annonserna förs de vidare till just din sida.

Kostnad per klick

Du behöver inte betala för varje gång din annons visas utan endast för de gånger någon klickar på den. Det gör det till ett väldigt effektivt sätt att annonsera. Utöver det är det endast en startavgift som tillkommer för de sökord du väljer att köpa. Hur mycket ett ord kostar beror helt på dess popularitet bland sökningar. Ett populärare ord är dyrare än ett ord som förekommer relativt sällan.

Du kan även själv påverka hur hög alternativt låg kostnaden ska bli för AdWords genom att styra över tre saker:

  • Du kan för det första ha en daglig budget, ett maximalt belopp du är beredd att betala för kampanjen per dag.
  • För det andra kan du styra ungefär hur mycket varje klick ska kosta dig. Desto mer du betalar, desto bättre placeras annonsen.
  • Den tredje faktorn som du själv har möjlighet att påverka är självklart relevansen i sökorden du väljer. Det är därför viktigt att du köper in dig på väl passande sökord, så att de som ser din annons faktiskt har verkligt intresse av just det du erbjuder.

En annan fantastisk funktion är att du kan rikta in dig på människor som söker från just ditt område. Driver du en restaurang i Stockholm kanske du inte alls är intresserad av att marknadsföra dig övriga Sverige och världen. Med AdWords kan du begränsa annonseringen till människor som söker från ett visst geografiskt område.

Publicerad 2010-05-01. Kategori Marknadsföring Online.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.