Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

Marknadsför din hemsida på Internet

När det gäller marknadsföring på Internet vill alla synas och höras i så stor utsträckning som möjligt. Ju fler besökare till hemsidan och läsare till bloggen, desto bättre. Vissa bloggare och marknadsförare lyckas bättre än andra och har tusentals besökare till sina sidor varje dag.

Men hur gör man då för att synas på webben?

En viktig punkt som inte bör glömmas bort är hur din sida presenteras. Som besökare och eventuell kund ska det vara enkelt att navigera på sidan, det ska finnas ett naturligt flöde i innehållet och ett tydligt syfte.

Gör en sökning på Internet och ta en titt på andra sidor hur de har gjort sina upplägg. Fundera över vad du tycker är bra och dåligt med de olika sidorna, kanske finns där en bra idé att tillämpa på din egen sida, och misstag att undvika.

Uppdatera din sida ofta så att informationen som står där alltid är färsk och giltig!

Ta hjälp av Google

Ett bra förstasteg för själva marknadsföringen är att vända sig direkt till sökmotorerna . Google, exempelvis, ger möjligheten att själv lägga till sin hemsida i deras index, vilket innebär att din sida registreras och presenteras som ett resultat när en sökning görs på ett visst ord. Registrerar din sida gör du på den här adressen: google.com/intl/en/webmasters.

Snäppet snabbare är att använda Google AdWords, vilket i och för sig kostar lite pengar, så du får avgöra själv om det är värt det för dig. Google AdWords fungerar som så att du skapar dina egna annonser hos Google, och du anger även egna sökord. När någon sedan gör en sökning hos Google på något av de ord du angett, visas din annons (kanske) bredvid resultatlistan. Intresserade personer klickar på din annons och kommer på så sätt till din hemsida.

Finessen med detta är att personen som gjort sökningen har redan ett naturligt intresse av din annons, eftersom den genererats av det angivna sökordet. Därför är också chansen större att personen klickar på annonsen. Du bestämmer själv hur mycket du vill betala för Google AdWords och dina annonser. Exempelvis debiteras du bara när någon klickar på annonsen, du behöver aldrig betala för att den bara visas. Mer information om detta finns på hemsidan adwords.google.se.

Annonsera på andra webbplatser

För att synas mycket gäller generellt att annonsering måste ske på internetsidor med mycket trafik, men hur och var din sida ska synas är förstås beroende på vilken typ av hemsida det gäller.

Om det är en sida som säljer produkter eller tjänster är det bästa att annonsera på andra sidor som är relevanta för just din produkt eller verksamhet. Leta upp knutpunkter för din nisch, och kolla upp annonseringsalternativen där. Forum brukar vara billiga att annonsera på, de har även en bred men relevant skara besökare. Andra sidor som har många besökare och en bred målgrupp är Blocket eller Tradera.

Både Blocket och Tradera har ett brett utbud för marknadsföring av hemsidor och webbutiker. Det finns både möjligheter att synas i form av banners, och bli partner. På Blocket erbjuds du även hjälp med att starta din egen webbutik. Läs mer om deras marknadsföringsalternativ här: http://www.blocket.se/. Tradera: http://www.tradera.com/portals/AnnonsWeb.aspx?NodeID=6277.

Bannerbyten

Vill du inte lägga ner en massa pengar på din marknadsföring kan du ägna dig åt så kallade bannerbyten. Det innebär att du får göra reklam för din hemsida i form av en banner i utbyte mot att du gör reklam på din sida. Oftast sker detta i form av ett poängsystem med ett visst ratio, alltså att du måste visa en banner två gånger för att din ska visas hos någon annan en gång. Exempel på sidor som erbjuder den här typen av tjänster är Swelinx, Adtrade, Bannerswap m.fl. Gör en sökning på Internet för att hitta ännu fler!

Publicerad 2010-01-02. Kategori Marknadsföring Online.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.