Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

Interaktiva applikationer och vad kan jag använda dem till?

Interaktiva applikationer används ofta i reklamsyfte. Men de skulle lika gärna kunna vara utformade endast för att underhålla, som ett spel eller test. Ett spel kan t.ex. handla om att du utsätts för olika hinder och att detta får olika konsekvenser beroende på hur du reagerar. I ett test kan kommande frågor baseras på vad du valt för svar i tidigare frågor.

I de flesta fall handlar den interaktiva applikationen om att du som använder dig av den kan göra egna val och på så sätt påverka applikationens utveckling.

I reklamsyfte börjar de interaktiva applikationerna därför bli välanvänd, främst för att de inte uppfattas som direkt reklam av användaren då de kan vara utformade som exempelvis ett test, undersökning eller spel. Kunden kan därför påverkas i en annan grad än av en sådan applikation än av en helt vanlig banner som skriker ut sitt budskap.

Vi kan t.ex. föreställa oss en reklam som är utformad likt ett spel där du som spelar ska klä på en docka. Reklamens syfte är att du ska se vad många fina kläder märket har och i vilken stor utsträckning du kan variera dem. Du kan själv välja vilka byxor, vilken tröja, vilka skor och vilka accessoarer dockan ska bära.

På så vis kan du påverka hur det hela ska sluta, d.v.s. vilka kläder dockan ska ha på sig och vilka kläder dockan inte ska ha på sig. I samma veva har du även gått igenom märkets kollektion och kanske även blivit inspirerad av att handla. Även om du inte köper något direkt kommer du med stor sannolikhet ha ett positivt minne av applikationen och därmed, om än undermedvetet, ett positivt minne av dess distributör, märket.

Internet är de interaktiva applikationernas stora spelplan. Här är kontakten med konsumenten en helt annan än i andra mediala kanaler som tv, radio och tidning. Applikationerna kan nämligen aktivera konsumenten och få denna att göra aktiva val och på så vis involvera personen på ett helt nytt sätt i reklam och marknadsföring.

Vad kan då du ha för användning av interaktiva applikationer?
Svaret är enkelt, du kan självklart dra nytta av dem i din marknadsföring! Genom att använda denna typ av marknadsföring är du innovativ och dessutom relativt utstickande då många fortfarande håller sig till gamla välbeprövade metoder. En annorlunda reklam, som i det här fallet inte ens alltid uppfattas som reklam, lämnar ett större spår hos användaren och ökar därmed chansen för verkan.

Du måste dock tänka på applikationens utformning. Applikationen får inte vara för krävande av användaren, då denna i så fall kommer att tröttna och tappa sitt intresse. Det bästa är självklart om du testar applikationen på en liten grupp innan du börjar använda den som din huvudsakliga marknadsföringsmetod.

Om du inte är intresserad av marknadsföring kan du självklart använda interaktiva applikationer ändå, bara för att skapa en intressantare sida för dina besökare. Bland annat genom att skapa test och spel likt de som nämndes i början av texten. Att själv få vara med och påverka slutet är något som många människor uppfattar som lockande och roligt.

Publicerad 2010-04-04. Kategori Övrigt.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.