Välkommen till whr.se, recensioner av webbhotell. I denna avdelning publicerar vi guider och artiklar runt webbteknik, programmering och marknadsföring på Internet bland annat.

Statistik för din hemsida

När man väl byggt en hemsida och börjar fylla på med innehåll så vill man förstås veta hur många som kommer, var de kommer ifrån, varför, när, med mera. Det finns många olika val för tjänster som kan ge denna information och det är viktigt att se närmre på olika alternativ för att hitta rätt. För många så kommer den här statistiken att påverka hur man fortsätter att jobba med sin sajt eftersom den talar om var man kanske behöver ändra om i design, innehåll och länkning för att ge sina besökare en bättre upplevelse.

Statistik via din server

De flesta får någon form av statistik tjänst via det hosting paket som de köper till sin sajt.  Du finner den här typen av statistik under din servers kontrollpanel. En del säger att det här är den mest precisa information man kan få, men detta är inte nödvändigtvis sant för det finns flera faktorer att beakta då man ska se på statistik för trafiken till en hemsida. Man får dock säga att det här är det allra enklaste sättet att kolla sin statistik eftersom det inte kräver någon särskild registrering eller extra kostnad.

Populära tjänster för statistik till din hemsida

Många väljer dock att få sin hemsidas statistik från utomstående tjänster som Google Analytics, Statscounter.com, Webalizer med flera.  För att få informationen via den här typen av tjänst så måste man registrera sig som användare. Detta gör att man får en kod som man sedan lägger in på de sidor som man vill se statistiken för. Det här är alls inte komplicerat, särskilt om man jobbar med en CMS applikation som WordPress, Joomla eller Drupal. I dessa kan man nämligen använda sig av en plugin som gör att koden automatiskt kommer att hamna på alla sidor och inlägg så att man får statistik för alla delar av sin sajt.

Fördelar och nackdelar med olika tjänster

Det finns alltid fördelar och nackdelar med olika tjänster för hemsidestatistik, men dessa kommer att bero mycket på vem du är och vad du föredrar. Därför måste man först och främst testa några olika alternativ för att komma fram till vad som fungerar bäst. Rent generellt så kan man säga att många upplever Google Analytics som bäst just för att detta är integrerat med Googles övriga tjänster. En nackdel med Analytics är dock att man genom att bli medlem ger Google stor inblick i ens hemsidor och trafik.

Den som inte gillar att Google vet för mycket kan med fördel välja en tjänst som Statscounter.com. Här finns även fördelen att man får information om hur en besökare rört sig på ens sajt. Man får se vilken sida besökaren landade på, hur han eller hon sedan fortsatte in i sajten, och hur lång tid som spenderades på varje delsida. Denna information får man inte från Analytics och en del väljer att jobba med både Analytics och Statscounter för att få maximal bredd på statistiken.

Publicerad 2012-12-01. Kategori Teknik.


Skriv en kommentar eller en fråga

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.